La Presidenza slovacca comincia nel segno della TRI e delle regioni. Rifkin a Bratislava per aprire il summit delle regioni per la sostenibilità col vice Presidente Sefkovic

2736 Expo Milano - web banner 530x160px BAT 5
La Presidenza Slovacca comincia nel segno della devolution di poteri da Bruxelles. Ma non nel senso del ritorno agli stati nazionali (come i sostenitori della Brexit vorrebbero) ma nel senso del conferimento di poteri (e fondi) alle regioni perchè accelerino sulla strada della Terza Rivoluzione Industriale. Secondo l’autore di “Il Sogno Europeo”, “Civiltà dell’Empatia”, “la Terza Rivoluzione Industriale” e “La società a costo marginale zero”, l’Europa ha perso la sua anima e il suo spirito iniziale, quello di Spinelli e dei padri fondatori. E per ritrovarlo deve impegnarsi in un nuovo programma economico che la porti verso una economia sociale di mercato digitale e collaborativa che assicuri la qualità della vita di tutti i cittadini europei, fino ad arrivare a modificare gli stessi parametri economici passando da quelli puramente matematici del neoliberismo imperante (rapporto debito PIL etc) a nuovi parametri qualitativi che facciano riferimento alla qualità della vita dei cittadini (scolarizzazione, bassa morbilità, ambiente sano, criminalità azzerata etc) in quello che secondo RIfkin è un vero e proprio “SOCIAL COMPACT” che dovrebbe gradualmente sostituirsi all’ormai fallimentare “Fiscal compact e alla logica del debito. “L’unico debito che noi abbiamo è quello con le generazioni future a cui dobbiamo lasciare una biosfera e un pianeta che garantisca la loro sopravvivenza e la loro prosperità” conclude il visionario professore americano. La sua conferenza si terrà a Bratislava sabato 9 luglio e verrà introdotta sefkovicdal Vice Presidente Sefkovic, incaricato delle strategie per la ENERGY UNION. All’evento parteciperà anche il Vice Presidente Katainen, responsabile delle strategie di crescita per l’Unione.

(sugli obiettivi della Presidenza Slovacca vedere https://euobserver.com/eu-presidency/134143)

Bratislava

Questo è il sito della conferenza da cui si può accedere anche allo streaming dell’evento: http://www.cor.europa.eu/BratislavaSummit/index.aspx?lang=en

Per chi volesse approfondire ecco l’intervista preliminare sull’evento rilasciata da Rifkin all’Ufficio Stampa del Comitato delle Regioni dell’UE.

Jeremy Rifkin
rifkin-150In an interview given to the European Committee of the Regions, the American economic and social theorist Jeremy Rifkin argues that the European Union needs a “new economic vision… that is compelling and a game-plan for that vision that’s deployable” – and suggests that the internet and renewable energy provide the EU with an opportunity to set out a positive vision of economic change.

Mr Rifkin, who will give the keynote speech at the European Summit of Regions and Cities on 8-9 July, said that dramatic changes currently under way in the European economy amount to a “third industrial revolution” that could, over the next three decades, create many jobs.

“We’re going to need semi-skilled, skilled and professional employment to actually lay out the smart infrastructure for a smart-regions, smart-city Europe,” he said.

Mr Rifkin, who has acted as an economic adviser to the past three presidents of the European Commission as well as to national leaders such as German Chancellor Angela Merkel and Chinese Premier Li Keqiang, said that three changes seen in previous industrial revolutions – in sources of energy, means of communication and in transport – are now evident. “Today, in Europe we’re headed toward a third industrial revolution,” he said; “we call it Digital Europe.” Digitalisation of the communication, energy and transport sectors could enable that Europe efficiently manage, power and move economic activity more efficiently.

He predicted that the changes would move Europe towards “a post-carbon sustainable, ecological civilisation” that would “dramatically reduce our ecological footprint”.

Mr Rifkin said that the responsibility of regions would be to create “master-plans” to transform their regions into this new digitally managed economy. Mr Rifkin, author of twenty books on the impact of scientific and technological changes on the economy, labour, society, and the environment, has argued elsewhere that the sweeping changes in the economy ushered in by the internet and by the shift away from fossil fuels amount to a “democratisation” of the economy and will reduce the importance of the market in the economy.

The changes “will allow small businesses, large companies, whole regions to use this new digital technology for communication, energy and transport to dramatically increase their aggregate efficiencies across the value chains”, he said.

At the European Summit of Regions and Cities, two regions that are currently developing master-plans with Mr Rifkin – Nord Pas de Calais and The Hague-Rotterdam metropolitan region – will discuss their approach and experiences.

The European Summit of Regions and Cities will be held in Bratislava, capital of Slovakia, which will from July to December hold the rotating presidency of the Council of the European Union. The event is being co-organised by the European Committee of the Regions and by City of Bratislava and the Bratislava Self-Governing Region. Both the Mayor of Bratislava, Ivo Nesrovnal, and the Governor of the Bratislava Region, Pavol Frešo, are members of the CoR.